Spring Sale! Free domestic shipping $50+ →

The Rudolf Steiner Archive

a project of Steiner Online Library, a public charity

Collected Essays on Drama 1889–1900
GA 29

Automated Translation

Magazin für Litertur 1900, Volume 69, 41

136. “The Nasty Lord”

Drama in three acts by Elsbeh Meyer-Förster
Performance by the Sezessions-Bühne, Berlin

With the third of its performances, the production of the three-act "drama" "Der gnädige Herr" by Elsbeth Meyer-Förster, the Sezessions-Bühne has presented its audience with a riddle that is not easy to solve. It is well known that the Marlitt of the past is scolded today, the Marlitt of today, who is undoubtedly Elsbeth Meyer-Förster, is praised with praise after praise. But the fact that such a fashionable judgment could have moved the directors of the Secession stage to incorporate an excessively childish work into their repertoire is painful, especially if - like me - one wants to be full of appreciation for the beautiful efforts of these directors.

The inspector of a Polish estate has grown old and would undoubtedly be dismissed if his older daughter did not allow herself to play "sixty-six" with the landowner. She has morals in her body and must be worked hard by her mother and her bridegroom in order to please the "gracious lord" and thus also her family and this bridegroom. For the fate of this groom also depends on his bride "playing sixty-six". He is a temporary teacher and can only hope for a permanent position if the lord of the manor favors him. The good teacher is not stupid. He wants to live, and why shouldn't he prefer a comfortable existence to a monopoly on his wife. So that a few episodes can be created, there is also a manor trainee who loves the teacher's bride, who hates the teacher's red tie - here it is not a symbol of a social-democratic attitude - and a backfish, a younger sister of the "sixty-six playing" bride, who runs after the men without ceasing. All of this is welded together in a rarely awkward way into a play that is performed quite moderately on the Secession stage.

«DER GNÄDIGE HERR»

Drama in drei Akten von Elsbeh Meyer-Förster
Aufführung der Sezessions-Bühne, Berlin

Mit der dritten ihrer Leistungen, der Aufführung des dreiaktigen «Dramas» «Der gnädige Herr» von Elsbeth Meyer-Förster, hat die Sezessions-Bühne ihrem Publikum ein nicht leicht lösbares Rätsel aufgegeben. Es ist zwar bekannt, daß über die Marlitt von ehedem heute geschimpft wird, über die Marlitt von heute, die doch wohl Elsbeth Meyer-Förster zweifellos ist, Lobsprüche über Lobsprüche uns an die Ohren sausen. Daß aber ein solches Modeurteil die Leiter der Sezessions-Bühne hat bewegen können, ein über alle Maßen kindliches Machwerk ihrem Spielplan einzuverleiben, das tut weh, besonders wenn man — wie ich — voller Anerkennung sein möchte für die schönen Bestrebungen dieser Leiter.

Der Inspektor eines polnischen Gutes ist alt geworden und erhielte zweifellos die Kündigung, wenn sich seine ältere Tochter nicht dazu herbeiließe, mit dem Gutsbesitzer «Sechsundsechzig zu spielen». Sie hat Moral im Leibe und muß von ihrer Mutter und von ihrem — Bräutigam scharf bearbeitet werden, um dem «gnädigen Herren» und damit auch ihrer Familie und auch diesem Bräutigam gefällig zu sein. Denn auch das Schicksal dieses Bräutigams hängt davon ab, daß seine Braut «Sechsundsechzig spielt». Er ist provisorischer Lehrer und kann nur auf definitive Anstellung hoffen, wenn ihm der Gutsherr gewogen ist. Der brave Lehrer ist nicht dumm. Er will leben, und warum sollte er ein behagliches Dasein nicht einem Monopol auf seine Gattin vorziehen. Damit ein paar Episoden geschaffen werden können, ist noch ein Gutspraktikant da, der des Lehrers Braut liebt, der des Lehrers rote Krawatte — hier ist sie nicht Symbol einer sozialdemokratischen Gesinnung — haßt, und ein Backfisch, eine jüngere Schwester der «Sechsundsechzig spielenden» Braut, die ohne Unterlaß den Männern nachläuft. Das alles ist in selten unbeholfener Weise zu einem Stück zusammengeschweißt, das auf der Sezessions-Bühne recht mäßig gespielt wird.